Ranskan alkeiskurssi  Le gâteau  PALA 16

 

 

 

       1304884182_img-d41d8cd98f00b204e9800998e     Siiliparatiisi

 

 

Tällä kertaa ranskan oppitunti on hieman erilainen.  Saat nyt kuulla suomalaisittain äännettynä sen  ”a piece of cake” -tekstin, jonka avulla olet voinut testata ranskan kielen ääntämisesi edistymistä tässä viikkojen varrella.  YouTube -videon ääniraidan seuraamista helpottaa, jos luet aluksi ensimmäisestä linkistä tekstin sisällön englanniksi.  Sitten voit kokeilla itse ääntää ranskankielisen tekstin.  Lopuksi voit kuulla saman tekstin luettuna YouTube-videolta. 

 

Valitettavasti  minun ei onnistunut saada näytölle samanaikaisesti tuota luettua tekstiä ranskaksi.  Nyt tämä harjoitus toimii lähinnä kuullunymmärtämisen testinä.

 

http://www.piffe.com/inspiration/pieceofcake.php

http://www.funfou.com/fables/morceau-de-gateau.php

http://www.youtube.com/watch?v=5hKQ6MYPS74

 

Ensi viikolla yritän terästäytyä.  Silloin kerään avoimien ja suljettujen vokaalien ääntämisssääntöjä eri lähteistä.  Niiden avulla saat ääntämiseesi enemmän ranskalaista vaikutelmaa.

 

Aidosta ranskalaisesta ääntämisestä saat mallia seuraavan äänitallenteet sisältävän, melko laajan  fraasihakemiston avulla.

 

 http://www.chezmarianne.fi/fraaseja.htm

 

Toistamalla kuulemasi opit kieltä parhaiten.  Tuon Chez Marianne-sivuston yläosan aakkosia klikkamalla löydät myös paljon mukavia alkeisranskan harjoituksia.  Suosittelen lämpimästi.

 

 

 

                      Adieu,

 

                      Pelle Gudsson

 

 

 

 

 

 

 

Erään klovnitaidon tärkeyden huomasin viime viikolla : pitää toimia juuri silloin kun on oikea hetki.  Tavallisessa esityksessä se tarkoittaa sopivaa reagointia yllättäviin tapahtumiin. Siten yleisö huomaa ettei kyseessä ole mikään rutinoitunut näytös.  Tässä tulee esiin myös videotallenteen ja live-esityksen ero.  Stand up-komiikkahan on parhaimmillaan  näissä nopeissa improissa, mutta klovneriassakin ne tuovat oman lisänsä näytöksiin.  Klovnin tulee olla hyvin herkkä aistimaan ympäristöään.

 

Itse jouduin tarttumaan toisella tavalla hetkeen kiinni. Näin että Jyväskylän Kävelykadulla esiintyi sekä oikea balalaikan soittaja että myös marionettinukke, joka oli soittavinaan balalaikkaa.  Minulla oli kotona pienen pieni matkamuistobalalaikka ja riensin hakemaan sen.  Valitettavasti oikea balalaikan soittaja ehti lopettaa, ennen kuin  istahdin telttatuolille tarjoamaan ohikulkijoille ”ääntä nopeampaa musiikkia”.  Olin valmistanut sellaisen kyltin vappua varten ja sen viereen laitoin kitaravahvistimelta näyttävän rahankeräyslippaan.  En käyttänyt tällä kertaa pellenenää.  Kuitenkin monet  ohikulkijat alkoivat hymyillä nähtyäni äänettömän esitykseni – en siis koskettanut balalaikan kieliä lainkaan ja auoin vain suutani Suvivirren tahtiin.  Tämä toimi myös parodiana tuolle melko surkealle marionettiesitykselle.

 

Puolessatoista tunnissa keräsin rahaa 65 senttiä.   Samalla sain hyvää harjoitusta tulevaa katukitarointiani varten.  Leikkibalalaikalla kun ei tarvitse olla niin tarkka sointujen otteista, vaan pystyi miettimään millä tavalla ohikulkijoihin voi saada kontaktin.  Voimakas tunteella eläytyminen elekielen keinoin vaikutti olevan paras tapa.

 

Voimakkaita tunteita on tarjolla myös suomalaisen Race Horse Companyn ”Petit Mal”-nykysirkusesityksessä.  Ryhmä on saanut ulkomailla jo melkoisen kulttimaineen.  Sen ainoat lähiaikojen esitykset Suomessa ovat reilun viikon päästä Helsingissä:

 

 

http://www.sirkusinfo.fi/esityskalenteri/?view=728&link=esityskalenteri

 

Ehkäpä tuosta kylähulluilustakin voi saada aineksia klovneriaan.  Kylähullun tyyppihän on estradille tuotuna myös yksi klovnihahmo. Itse koen  kuuluvani katuperformansseillani lähinnä tähän lajityyppiin.  Yritän kuitenkin nostaa statustani taiteilijatasolle erittäin tarkoin kulloiseenkin teemaan liittyvän pukeutumisen sekä mahdollisimman siistin rekvisiitan avulla.

 

Sitten onkin vuorossa seitsemän statuskomiikan periaatetta, jotka tällä kertaa ovat hieman vaikeasti esityksiin sijoittettavissa. Namedropping eli julkkisten nimien mainitseminen muka tuttavinaan saattaisi ehkä toimia.

 

 

Halu olla itse äänessä

Hiljaisuuden vaatiminen alamaisilta ( jolloin nämä eivät voi varoittaa vaaroistakaan)

Nimien ja kuvien palvonta

Omien virheidensä myöntäminen, mutta haluttomuus hyvittää niistä

Loukkaamattomuussuojan vaatiminen

Halu olla ensimmäinen saaliinjaossa

Epärealistiset laajentumispyrkimykset

 

 

Keväällä Pelleopiston oppitunnit ilmestyvät vielä nimellä KLOVNITAITOJA, mutta kesäkuussa otetaan käyttöön uusi nimi.  Ei se paljon marssijärjestystä kylläkään muuta.

 

 

 

                Pelleilemisiin,

 

                Pelle