Voiko klovneriaa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin? Käsiini osui mainonnan opas 1970-luvulta, jossa epäiltiin, että pellen esiintyminen mainoksessa voi jopa vähentää tuotteen myyntiä, koska tuotteen arvokkuus ihmisten mielessä laskee (1).  Ovatkohan ajat ja asenteet muuttuneet postmodernismin myötä?  Ehkä eivät. Tietyllä tavalla pellehahmo on mielestäni jopa pyhä.  Aivan kuten lasten leikit.

Tällä kerralla esittelen taas melko klassisia, mutta silti toimivia naurattamisen periaatteita liittyen toimintaan:

 

Siistiytyminen julkisesti

Eritteiden poistot

Huomiotta jättäminen

Huomion varastaminen

Hidastus

Nopeutus

Pikauusinta

 

Ensimmäisellä klovnikurssillani muistan saaneeni sen neuvon, että ellei katuklovneria muuten onnistu, niin kannattaa ottaa käyttöön hidastetut liikkeet.  Se ainakin herättää huomiota kiireisessä katukuvassa.

Kuukauden klovnina esittelen tamperelaisen MONA "RAY" RATALAHDEN ja hänen monet roolihahmonsa.  Mona on ollut myös kanssani laatimassa tätä "Niin paljon on aihetta nauruun"- listaa :

www.monakomedia.fi  

 

Ja kannustimena suomalaisille sirkusihmisille tieto siitä, että jo toinen suomalainen on saanut kiinnityksen kuuluisan kanadalaiseen Cirque du Soleil –ryhmään. Tämä onnellinen on voimistelijana meriittinsä hankkinut Olli Torkkeli

 

Aina ajankohtaisilta  www.sirkusinfo.fi sivuilta löytyi esiintymiskalenterista tieto että tänään  24.9 alkavat Helsingin Hartwall-areenalla Cirque du Soleilin SALTIMBANCO-esitykset.  Nykysirkusta on nähtävissä myös lauantaina 26.9 Helsingin Kanneltalossa, jossa näyttäytyy HERRA BARTOKIN SIRKUS.

 

                                   Pelleilemisiin taas ensi torstaihin asti,

                                   t. Pelle

 

 

1. Hopkins, Claude. 1971. Tieteellinen mainonta. Karisto : Hämeenlinna ( s. 67)