Suomessa julkaistussa englanninkieltä taitaville suunnatussa SixDegrees-tabloidlehdessä löytyi hyvin antoisa keskiaukeaman artikkeli suomalaisesta uudesta sirkuksesta.  Tiivistelmän siitä voit lukea osoitteesta :

 

http://sixdegrees.wm.fi/6d/index.php/feature/40-feature/193-new-circus-a-lesson-in-evolution

 

Kannattaa  kuitenkin etsiä käsiinsä lehdestä ihan paperinenkin versio (SixDegrees 2/2010), sillä kokonaisuus on niin antoisa. Tuossa Sarah Hudsonin kirjoittamassa jutussa (myös tiivistelmässä) määritellään esimerkiksi sattuvasti uuden sirkuksen klovneriaa :

 

“Clowning in new circus is not just comedy, but an art form which preys on the emotions and perceptions of the audience. It makes use of everything from slapstick humour to mime, acrobatics and storytelling. Good clownery can both stir the soul and tickle the ribcage”

 

Lehdessä paljastettin myös Sirkus Huiman tiistai-iltaiset esitykset Helsingissä. Lisätietoja ja videoklippi osoitteessa :

 

http://www.oubs.fi/suomi/ohjelma/10910

 

 

Sain muuten viimeviikolla lahjaksi marionettinuken, jota tuunatessa meni nelisen iltaa.  Ilmeisesti sitäkin voinee käyttää klovnerian apuvälineenä yllä olevan määritelmän mukaisesti. Kertoisitko minulle kommenteissa miten, mikäli mieleesi tulee joku marionetti-idea ?

 

Klovneriassa  rytmitys on tärkeää.  Jyväskylässä vaikuttava capoeira-ohjaaja on huomannut, ettei suomalaisilla ole luonnostaa viruoosimaista rytmitajua veressään.  Myös maailmanmainetta niittänyt, omaperäinen taikuri Tatu Tyni harmittelee Suomen estraditaiteilijoiden huonohkoa kykyä liikkua musiikin edellyttämällä tavalla.  Käsittääkseni mikä tahansa tanssiharrastus olisi tähän oiva lääke.   Itse olen harrastanut aikanaan niin kansantanhuja, lavatansseja, kilpatanssin alkeita sekä modernia tanssia.  Rohkaisen sinuakin aloittamaan jonkinlaisen tanssiharjoittelun.  Siitä on varmasti hyötyä klovneriassa.  Sitä paitsi ainahan tanssityylejä pystyy myös liioittelemaan koomisesti.

 

Tällä viikolla koomisten periaatteiden lista on taas vähän tavallista lyhyempi, koska en ole löytänyt koomisen  tietämisen kategoriaan kovinkaan paljon materiaalia.  Laitetaan vaikka hiihtolomien piikkiin.  Tässä tulee ensimmäiset neljä esimerkkiä tältä alalta :

 

 

Muut tajuaa – itse ei

 

Tietää jotain, mitä toinen ei tiedä

 

Yhteinen salaisuus yleisön kanssa

 

Joku tietää enemmän kuin luulisi

 

 

Varsinkin tuota ensimmäistä muka-näkemättömyyttä olen huomannut varsinkin nuorten naisten käyttäneen sekä teatteriharjoituksissa että myös elävässä elämässä.  Se antaa yleisölle käsityksen, että tuo hahmo, joka ei näe ihan selvästi estradilla olevaa esinettä on vähän tyhmä.  Mutta se etuoikeushan meillä klovneilla on.

 

 

                          Pelleilemisiin,

 

                          t. Pelle