On hyvä muistaa, ettei läheskään kaikki koominen esiintyminen ole klovneriaa. Itse pidän yhtenä klovnerian kriteerinä sitä, että yleisön ja klovnin välille voi syntyä katsekontaktia tai muutakin vuorovaikutusta. Normaalisti teatterissa yleisön ja näyttelijöiden välillä on tavallaan puoliläpäisevä ikkuna.
Tuo ajatus tuli vahvasti mieleen, kun näin Jyväskylän keskustassa 3.6.2011 Mahdollisuuksien torilla hyvin intensiivistä näyttelemistä. Jäin kävelykadulla - siis näyttämöllisesti erittäin vaativassa paikassa - katsomaan kuin naulittuna tuota AdAstra teatterin katkelmaa ”Mummo ei tajuu” –lastennäytelmästä. Kiinnitin erityisesti huomiota siihen, että katsoivatko vahvasti kehollaankin eläytyvät näyttelijät yleisöön. Eivätpä vilkaisseetkaan, mutta heidän sisäinen visuaalinen eläytyminen loi niin vahvan fantasian, että käännyin selkäni taakse katsomaan näkyikö siellä kuuta, jonne näytelmän päähenkilöt olivat matkalla. Tuollaista vahvaa sielun silmillä näkemistä tarvitaan myös klovneriassa ja laulaessa. Vain siten yleisö pääsee tunnelmaan mukaan täysillä.
Lastennäytelmä sai ensi-iltansa eilen, mutta klovneriaakin sivuavaa näyttelemistä on ehkä luvassa marraskuussa, kun AdAstra tuo näyttämölle Samuel Becketin klassikkonäytelmän ”Huomenna hän tulee”. Becketiä on kehuttu näytelmäkirjailijaksi, joka on parhaiten tajunnut klovnerian ytimen, joka ei suinkaan ole liian suurissa kengissä, jotka tulevat kuvaan mukaan kunhan digikamerani saa ladatut akut sisälleen.
Sirkusmaailma
Toisen laadukkaan katuteatteriesityksen näin tässä loppuviikosta Jyväskylässä Kompassilla. Esiintyjinä oli evankelioiva ryhmä Etelä-Koreasta. Näytelmä kertoi ihmisen ja Jumalan välisestä välirikosta ja sen korjaantumisesta Jeesuksen avulla. Kohtauksiin oli saatu myös huumoria, kun syntistä ihmistä esittänyt poika oli ryyppäävinään pantomiimin keinoin tosi rankasti. Kohtausta korosti pullojen kumoaminen kurkkuun paljon normaalia nopeammalla tempolla. Toinen vaikuttava yksityiskohta oli kolmen kiusanhengen muodostama ihmismuuri. Jotain tuollaista klovnien muuttumista esineiksi voisi hyvinkin hyödyntää aidossa klovneriassa. Kolmas mainitsemisen arvoinen yksityiskohta oli näyttelijöiden tulo katuyleisön joukkoon halaamaan heitä. Jonkinlainen sovelias kontaktin otto katsojiin tekee klovniesityksestäkin kiehtovamman.
Klovneriaa on sanottu vaativimmaksi näyttämätaiteen lajiksi. Niinpä kaikenlainen kouluttautuminen kannattaa. Jyväskylässä on syksyllä 2011 alkamassa Lasten ja nuorten teatterikoulu, jossa on tarjolla korkeatasoista opetusta 7-25 –vuotiaille kolmessa eri koulutusryhmässä. Mukaan pääsee ilmoittautumisjärjestyksessä :
http://www.youngart-jkl.net/teatterikoulutusryhmat.html
Statusklovnerian klassikkopari on Ohukainen ja Paksukainen. Heidän hahmonsa on ikuistettu Jyväskylässä Lutakon monitoimintatalon portaikkoon. Ne tulevat tähän väliin, kunhan muistan laittaa paristot digikameraani. Vain Paksukainen pääsi mukaan tähän juttuun... Se on sitä statusta.
Lutakon porraskäytävä
Statusklovnerian tämänkertaiset seitsemän periaatetta ilmestyvät taas pienen tauon jälkeen. Pelleopisto-blogin ulkoasumuutoksiin meni viime kerralla niin paljon aikaa että vakiopalsta unohtui. Uuden blogipohjan myötä voit nyt blogin oikeasta yläkulmasta nopeasti tarkistaa tuoreet Sirkusinfon sivustolle päivitetyt sirkusesitykset. Mutta asiaan. Siis seuraavilla keinoilla saat esitykseen koomisuutta :
Tekojen ihailu, joka saa yllytyshullun punanenäklovnin yrittämään niitä
Ennustusten käyttäminen toimintojen säätelemiseen
Vähättely, vaikka kyseessä olisi mitä mainioin temppu punanenäklovnilta
Sukupuolisen vetovoiman käyttö vallan välineenä
Muodollisen koulutuksen ja oppiarvojen korostaminen
Mielivaltainen oikullisuus
Vannottaminen, joka lähes aina johtaa juuri päinvastaiseen toimintaan
Muodollisen koulutuksen korostamista eräässä Pelle Hermanni –sarjan jaksossakin irvailtiin, kun Sirkus-aliväli-tarkastaja Pikku Tarkkanen kysyi Pelle Hermannilta Pelleopiston päästötodistusta. Sellainen on muuten suunnitteilla jaettavaksi joskus ensi vuonna sinnikkäille Pelleopisto-blogin lukijoille. Koulutuskokonaisuus täytyy vain ensin saada valmiiksi.
Olen useasti valitellut, että jongleerauksesta on vaikeaa saada koomista. Maailmankuulu klovnikouluttaja Avner Eisenberg osoittaa Pelleopiston viikon videossa, että sekin on mahdollista. Suosittelen esityksensä seuraamista sillä silmällä, että miten epäonnistumiset, onnistumiset ja yllätykset seuraavat toisiaan. Mestariklovnin rytmistä saat paljon oppia omiin esityksiisi.
Pelleopisto-blogin uuden ulkoasun myötä ”PAKKORANSKAA PELLEILLE” –kurssi siirtyy ilmestymään omiin kirjoituksiinsa. Ranskankielen ääntämisen hienosäätöä esittelen taas lähipäivinä tällä samaisella Pelleopisto-blogisivustolla. Opiskelemalla ranskan perusteet voisit nauttia paljon enemmän esimerkiksi elokuun alun MIMOS-festivaalista.
Pelleilemisiin,
Pelle
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.