Circus Helsinki yllätti viime viikonloppuna.  Ensin linja-autolla pääkaupunkiimme saapuessani Circus Helsingin kyltti Vallilassa oli todella näyttävä.  Heillähän on siellä mainiot harjoitustilat  ja todella aktiivista toimintaa.  Kesäleireille ei enää ehdi ilmoittautua, mutta syksyn oppilasilmoittautuminen on jo alkanut. Klovnille kaikenlaisten sirkustaitojen opiskelu on vain eduksi.

 

http://www.circushelsinki.fi/lukkari.php

 

Toinen törmäämiseni Circus Helsingin kanssa tapahtui Kluuvikadulla, jossa muitakin taiteilijoita viihdytti väkeä kesäklubilla.  Ennen sadekuuroa Circus Helsingin jonglöörit esittelivät taitojaan.  Sateen jälkeen Erityisesti Circus Helsingin akrobatiakaksikko hurmasi veikistelevällä esiintymistaidollaan.  Myös  heidän tasapainotemppunsa sinällään vaikuttivat painovoimaa uhmaavilta.  Nuorempien yksipyöräesitys antoi taas puhtia omaankin alkeisharjoitteluuni. 

 

Jyväskylän Kesän akrobatia-kurssille voit muuten ilmoittautua tässä ja nyt :

 

http://www.jyvaskylankesa.fi/2010/03/mimbre-uk-akrobatiakurssi

 

Yksipyöräisellä harjoittelussani oli tässä parin viikon tauko kitaransoiton opettelun takia.  Kuitenkin kun toissapäivänä kävin taas tauon jälkeen etsimässä tasapainoa, niin huomasin, että viikossa keräämäni taidot olivat tallella.  Joku onkin verrannut yksipyöräisellä ajon opettelua polkupyöräilyn opetteluun – yksipyöräinen on vain hauskempi ajopeli. Koska edistystä ei harjoittelemattomuuteni vuoksi ole tapahtunut, siirrän omat kokemukseni yksipyöräisellä ajosta seuraavaan Pelleopisto-kirjoitukseen.

 

 Lohdutukseksi linkki sivustolle, jossa opetetaan kaikenlaisia esiharjoitteita :

 

http://www.youtube.com/watch?v=OAJRsXIGuGU&feature=related

 

Alkeisopettelutyylejä  kuten myös yksipyöräiselle nousemistyylejä lienee kymmeniä. 

 

Palatakseni Helsingin tunnelmiin, kerron nyt kokemuksiani Aga-Boom -klovnishowsta, jonka näin siis lauantaina.  Nyt nuo neljä klovnia ovat jo poistuneet Suomesta, joten tämä arvostelu tulee vähän jälkijunassa. Ensiksikin pitää mainita, että heidän ennakkomainostuksensa oli erinomaista.  Googlesta ostettu ”klovneria”-hakusanan ensimmäinen sija toi varmaan paljon katsojia.  Sieltähän itsekin heidät löysin.

 

Kun on nähnyt  jo kymmeniä sanattoman teatterin esityksiä, niin gägit alkavat usein tuntua turhankin tutuilta.  Riemastuin kuitenkin varsinkin eräästä tempusta, jossa käytetään siiman päässä pyörivää esinettä  :

 

  

 

Lapset edessäni pomppivat riemusta monissa muissakin kohdissa, vaikka suomalaisyleisö ei juuri tuossa näytöksessä hirveästi kannustanut esiintyjiä.  Se näkyi sitten luonnollisesti myös esiintyjien vireydessä, joka ei ollut aivan huipussaan.  Joissakin kohdissa nauruja ei irronnut yleisöltä lainkaan, vaikka kohtaukseen oli rakennettu koukku.  Mietin, että olisikohan siinä ollut kyse siitä, että kyseinen klovni yritti olla huvittava.  Sellainenhan tappaa naurun.  Toisaalta koomisissa esityksessä tulee ollakin suvantovaiheita.  Eihän sitä koko aikaa jaksa nauraa.

 

Jälkikäteen tajusin, miten taitavasti perinteinen punanenäklovni ja valkoinen klovni –statusasetelma oli siirretty tähän esitykseen.  Alhaisen arvoaseman omaavana pellenä toimi siivoojapellenainen ja valkoisena klovnina astronauttimies!  Toinen kohtaus, missä venäläiset käyttivät hyväkseen kulttuurihistoriaansa oli siivooja-pellen ja samanlaiseen asuun pukeutuneen lapsiklovnin sekä vielä lopussa heitä muistuttavan pikkunuken vertautuminen katsojien alitajunnassa erikokoisia puunukkeja sisällään pitävään maatuskanukkeen. 

 

Pidin myös kovasti siitä, että monet temput oli rakennettu sellaisiksi, että lapset voivat kotonaan matkia niitä.  Esimerkkinä mainitsisin muovikanisterista ja suppilosta rakennetun elokuvakameran sekä lopussa esitetyn rytistetystä paperista tehtyjen pallojen heittelyn.  Esityksessä oli selvästi teemoitettuja jaksoja, joista mieleen jäävin oli roskaantumiseen liittyvä lopetus, johon yleisö otettiin kiitettävästi mukaan.

 

Venäläisessä klovneriassa panostetaan musiikkiin ja sen huomasi jo siitä, että esityksen jälkeen Cd:t olivat päässeet loppumaan.  Myös  muu tunneilmaisu joko tyyliteltynä tai tietoisen teeskenneltynä tuli taidokkaasti esille tässä Aga-Boomin esityksessä.

 

Niinpä tässä oppijaksossa esittelen seitsemän tunneilmaisua, jotka liioiteltuina saattavat naurattaa.  Kannattaa miettiä mahdollisimman monia erilaisia vaihtoehtoja esittää kutakin tunnetta koomisesti, jotta tunneilmaisuasteikkosi laajenee :

 

 

Väheksyntä

Halu näyttää kykynsä

Epäluulo

Sekaisinmeno

Uupumus

Loukkaantuneisuus

Teeskennellystä surusta iloon

 

 

Sain juuri valmiiksi entistäkin selkeämmän version vuosien varrella koostamastani tunnekartasta, josta löytyy yhteensä 121 tunnetta. Suurinta osaa niistä voi liioitella klovnimaisesti :

 

http://www.keepandshare.com/doc/1945005/tunnekartta-105k?da=y

 

Tässä luettelemani tunteet olivat viimeiset, jotka olin kirjannut Vesa Karvisen kirjoittamaan ”NAURUN ABC”-kirjaan.  Tuosta teoksesta löytyvään lähes tuhannen naurettavan asian listaanhan tämä Pelleopisto-opetus perustuu.  Voit hankkia ”NAURUN ABC”-kirjan itsellesi Pelleopisto-hintaan 5 euroa (sis 8% alv) johon lisätään postituskulut 4 euroa kirjoittamalla tilauksesi osoitteeseen :

 

http://www.leikkimieli.fi/palute.php

Ja lopuksi Pelleopiston vakiolinkit :

 

www.sirkusmaailma.fi

www.sirkusinfo.fi/esityskalenteri

 

Kesäteatterikausi on alkamassa.  Niistäkin näytelmistä saattaa löytää aineksia klovneriaan.

 

 

                      Pelleilemisiin,

 

                     t. Pelle